Sportovní výživa

Výživa nejen pro vrcholové sportovce

Jídlo je každodenní součástí našich dnů a vztah lidí k jídlu v posledních letech zejména v západních zemích překročil určité hranice. Pomalu ale jistě začíná nadměrná konzumace zejména nezdravého a tučného jídla negativně ovlivňovat a taky ohrožovat životy mnoha lidí.

V populaci se však kromě extrémních jedlíků vyčlenila také skupina lidí, kteří jsou posedlí dokonalým vzhledem a životním stylem. Tento styl se vyznačuje především zdravou stravou a pravidelným cvičením, což v přiměřené míře je rozhodně ku prospěchu.

V módních časopisech se dočtete nejrůznější ověřené rady jak správně sestavit zdravý jídelníček nebo jak vlastně celkově zdravě žít. Dokonce existují časopisy, které se na zdravý životní styl a stravu přímo zaměřují. Výživoví poradci si také mnou ruce, jelikož lidí, kteří vyhledávají jejich služby stále přibývá. Výživa je zkrátka velmi důležitá a o to více je důležitá u aktivních lidí, kteří se pravidelně věnují sportu nebo dokonce dělají sport vrcholově.

Takováto aktivita pak vyžaduje speciální sportovní výživu, která je bohatá na bílkoviny, sacharidy a také správné tuky. Součástí sportovní výživy jsou i výživové doplňky, které napomáhají dosáhnout kýženého efektu jako je například nárůst svalové hmoty nebo zvýšení výdrže.

Pokud chcete po takovýchto doplňcích sáhnout, je vždy dobré poradit se s odborníkem o tom, co skutečně vaše tělo potřebuje, jelikož typy jednotlivých doplňků se odvíjejí od konkrétní aktivity, kterou člověk provozuje. Také je třeba počítat s určitými finančními výdaji na tyto věci.

Vložil Fitness výživa | Štítek , , , | Zanechat komentář

Sport a pohyb by měly správně být pro každého člověka základním kamenem života, jelikož pravidelný pohyb výrazně prospívá našemu zdraví a působí preventivně proti mnoha civilizačním chorobám.

Pokud jde o normální aktivitu řekněme dvakrát týdně nebo jen každodenní delší procházky, pak není potřeba se příliš zaobírat speciální výživou, jelikož bohatě stačí normální vyvážený jídelníček, kde jsou zastoupeny všechny důležité látky.

Pro lidi, co však sportují více a hlavně se věnují náročnějším aktivitám nebo dokonce dělají sport  vrcholově je pak nutná určitá úprava jídelníčku k zajištění správného chodu organismu. Naše tělo totiž není stroj a při zvýšení zátěže logicky musíme dodávat více energie a doplňkových látek. Pokud se chceme o fitness sportovní výživě dozvědět více, stačí toto heslo zadat do vyhledávače na internetu popřípadě navštívit fitness centrum a zkonzultovat tyto věci s trenéry ve fitness centrech. Obecně sportovní výživa záleží také hodně na tom, jakého cíle chceme dosáhnout.

Pokud se muž potí každý den v posilovně a snaží se nabrat objem a svaly, pak je jistě dobré nárůst svalů podpořit například proteinovými koktejly či aminokyselinami, které se podílejí na stavbě svalů. Pokud naopak výživový doplněk hledá žena, která se snaží zhubnout nadbytečná kila pravidelným běháním pak je rozhodně dobré podpořit spalování tuků karnitinem nebo jinými spalovači.

Vložil Fitness výživa | Štítek , , | Zanechat komentář

Výživa je důležitým základem každého dne a správná výživa je opravdovou nutností u každého člověka nezávisle na věku či pohlaví. Pro sportovce pak nutnost dodržovat správnou životosprávu platí dvojnásob. Při zvýšeném výkonu naše tělo požaduje více živin, aby bylo schopné dobře zvládat zátěž.

Abychom mohli sportovat a celkově se hýbat je nutné zapojovat svaly. Svaly jsou neskutečně důležité a bez svalů by nebyl ani pohyb dokonce ani dýchání. I srdce je vlastně sval.

Jelikož jsou svaly tak důležité, musíme o ně správně pečovat a dopřávat jim pravidelnou výživu. Na tvorbě svalů mají podíl zejména bílkoviny, které se dále skládají z biogenních aminokyselin. Zdrojem bílkovin neboli proteinů je maso, sója, mléčné výrobky nebo třeba syrovátka. Pro běžného člověka takovýto základní příjem bílkoviny stačí, ale pro sportovce je třeba dodávat zvýšenou dávku proteinů, což se nejčastěji dělá pomocí proteinových drinků. Tyto drinky se označují většinou slovem Whey a tvoří je sušená syrovátka s vysokým obsahem bílkovin. Tyto drinky se pak dělí do skupin podle obsahu bílkovin od 50% až po 90% a dodávají tak tělům sportovců potřebnou výživu.

V souvislosti s proteiny a sportem nesmíme zapomenout ještě na aminokyseliny, které se také prodávají jako doplněk stravy a napomáhají tak k tvorbě a regeneraci svalových vláken.

Vložil Sportovní výživa | Štítek , , | Zanechat komentář

Pro dnešní konzumní společnost je typických pár rysů a jedním z nich je i posedlost tělem, která jde ruku v ruce s posedlostí jídlem. Na jednu stranu přibývá stále více obézních lidí a návštěvníků fast foodových restaurací, ale na druhou stranu také čím dál více lidí plní fitness centra a poptávka po zázračných pilulkách na hubnutí a koktejlech je obrovská.

Tyto dva extrémy navíc skvěle živí módní časopisy a reklamy, kde hlavní roli hrají perfektní modelky a modelové.

Pokud se člověk rozhodně dát se na cestu za perfektním tělem, většinou to nejde jinak než přes posilovnu nebo obecně jakýkoliv sport. Zázračné procedury a pilulky sice existují, ale výsledek není trvalý, pokud se člověk nehýbe. Pokud se tedy rozhodneme pro pravidelný sport jakéhokoliv druhu, není na škodu efekt sportování umocnit nějakými podpůrnými látkami, jako jsou spalovače tuků, karnitin a podobně.

Internetových obchodů s takovými přípravky je nesmírně mnoho a jedním z nich je u suplement-zone.cz, který nabízí výběr z doplňků výživy nejrůznějších světových značek. V nabídce najdeme nabídku kreatinů, aminokyselin či proteinů a je opravdu z čeho si vybírat. Ceny výrobků v tomto internetovém obchodě jsou velmi příznivé a při objednávce nad dva tisíce korun je poštovné zdarma. Jinak je možné si zboží také osobně odebrat v Prostějově.

Vložil Sportovní výživa | Štítek , , | Zanechat komentář

Módní časopisy a ideály nemají silný vliv jen na ženy, ale i na muže. Snad každý muž touží mít vypracované svaly a perfektní tělo jako David Beckham v reklamě na spodní prádlo a být obdivovaný a obletovaný ženami, nejlépe modelkami. Realita je však trochu jiná a většina mužů takovýchto představ opravdu nedosahuje.

Posilovny jsou ovšem plné mužů, kteří se snaží vypracovat svaly a najdou se zde i takoví, kteří jsou cvičením a svaly doslova posedlí. Základním prvkem našich svalů jsou bílkoviny neboli proteiny, které tvoří nedílnou součást našeho jídelníčku.

Kvalitní příjem bílkovin je důležitý nejen pro sportovce, ale pro každého člověka. Běžný člověk potřebuje zhruba 0,7g bílkovin na kilogram hmotnosti, ale pokud chce člověk skutečně nabrat svalovou hmotu je zapotřebí mnohem více a to až 2,5g na kilogram hmotnosti. Tady už je pak pouze strava nedostačující a nastupují různé formy výživových doplňků, které mají sportovcům dopomoci k vytouženému cílu. Ve většině prodejen s fitness výživou najdete proteinové drinky či prášky rozdělné do několika skupin podle koncentrace od 50% až po 90%.

Na trhu je velmi široká nabídka různých značek a také příchutí proteinových koncentrátů a proto s výběrem není problém. V tomto ohledu také nesmíme zapomínat na kategorii aminokyselin, které se také prodávají jako doplněk stravy a jsou nezbytné pro tvorbu svalů.

Vložil Svalová hmota | Štítek , , | Zanechat komentář

Mnozí lidé si svou cestu za skvělým tělem snaží usnadnit pomocí různých potravinových doplňků a podpůrných prostředků pro hubnutí či cvičení. Tyto výrobky nejsou zcela od věci, jelikož například vrcholový sportovci opravdu potřebují nadstandardní speciální výživu, aby byly schopní zvládat každodenní výkon.

Většina z nás samozřejmě nepatří mezi vrcholové sportovce, ale i tak pokud se párkrát týdně věnujeme sportu a snažím se zhubnout pár kil je dobré pořídit si nějaký doplněk. Na trhu je takovýchto věcí opravdu spousta a každý si může sám zvolit, co potřebuje, popřípadě co tělu chybí v závislosti na výkonu a stravě. Mezi základní doplňky stravy pro sportovce i nesportovce patří syrovátka.

Syrovátka je žlutozelená tekutina, která zbude po sražení mléka a je vysoce prospěšná pro naše tělo ve všech možných ohledech. Klasická syrovátka prospívá našemu trávení a má vliv také na kvalitu pleti, ale obecně pro sportovce není žádným vysokým zdrojem bílkovin, které jsou mnohdy při tréninku nezbytné. Syrovátkové proteiny jsou však něco jiného. Syrovátkové koncentráty a isoláty mohou obsahovat až 90% bílkovin a vyznačují se také nízkým množstvím tuku, což je ideální kombinace. Obecně se tyto koncentráty prodávají pod označením Whey a procento bílkovin je zde zastoupeno v různém množství od 60% až po 90%.

Vložil Proteiny | Štítek , , | Zanechat komentář

Proteiny neboli bílkoviny jsou nezbytnou součástí naší potravy a jsou základní stavební látkou našeho těla. Bílkoviny jsou pro nás zkrátka nepostradatelné a všechny enzymy, protilátky i některé hormony jsou tvořeny právě z bílkovin. Pokud tedy chceme, aby naše tělo správně fungovalo, je potřeba dodávat mu pravidelně vhodné množství bílkovin.

Obecně platí, že na kilogram tělesné hmotnosti bychom denně měly přijmout 0,7g bílkovin. Dodržovat toto stanovené množství není problém, pokud ovšem vybíráme správné potraviny. Nejkvalitnějším zdrojem bílkovin je samozřejmě maso.

Nejvíce bílkovin najdeme v poměrně tučném mase, jako je hovězí nebo vepřové, ale samozřejmě dobrým zdrojem bílkovin je i bílé maso, které je dietnější. Ryby jsou také skvělým zdrojem bílkovin, ale většina českých sladkovodních ryb je poměrně tučná, proto je lepší volit mořské varianty. Dalším zdrojem bílkovin jsou pak mléčné výrobky jako sýry, mléko, syrovátka a nesmíme zapomenout taky na vejce. Tyto výše vyjmenované kategorie jsou zdroje živočišných bílkovin, ovšem existují také rostlinné bílkoviny, které jsou záchranou pro vegetariány. Rostlinné bílkoviny najdeme v potravinách jako je pšenice a jiná zrna, ořechy a semena a také luštěniny, z nich nejznámějším zdrojem bílkovin je sója. Zejména ze sóji a různých sójových produktů se pak odvíjí vegetariánská strava.

Je vhodné přijímat vyvážené množství rostlinných i živočišných proteinů, ale nic se nemá přehánět. Nadměrná konzumace proteinů také může způsobit nepříjemnosti.

Vložil Proteiny | Štítek , , | Zanechat komentář

Proteiny neboli bílkoviny by měl znát každý člověk nejen z hodin chemie, ale hlavně z každodenního života. Bílkoviny tvoří základ našeho těla a také by měly tvořit základ naší stravy. Obecně se uvádí, že na jeden kilogram hmotnosti by měl člověk zkonzumovat průměrně 0,7g bílkovin.

Tato hodnota je však průměrná a například pro sportovce, kteří se snaží nabrat svalovou hmotu platí hodnota až 2,5g bílkovin na kilo hmotnosti, což je velký rozdíl. Kde však tyto bílkoviny najdeme? Odpověď je velmi jednoduchá, jelikož tyto bílkoviny pravidelně získáváme ze stravy. Nejvíce bílkovin je dostupných samozřejmě v jakýchkoliv druzích masa, dále ve vejcích a v mléčných výrobcích. Tyto bílkoviny pak tvoří kategorii živočišných bílkovin. Existují však také rostlinné bílkoviny, kam patří například sója nebo různá zrna a ořechy.

Proteiny jsou tvořeny aminokyselinami, a proto také ve většině obchodů se sportovních výživou narazíte na samostatnou kategorii aminokyselin, které právě pomáhají růstu svalových vláken. Bílkoviny jsou nezbytné pro tvorbu svalů a pro energii a pokud cvičíme, platí to dvojnásob. V případě, že tělo spálí všechny sacharidy, které jsou vlastně základním zdrojem energie, je pak nuceno spalovat bílkoviny a tedy svaly. Proto odborníci na výživu stále apelují na to, aby lidé pravidelně jedli v intervalech dvou až tří hodin a nedocházelo tak ke spalování nouzových zásob a svalů.

Vložil Proteiny | Štítek , , | Zanechat komentář

Chemie byl pro mnohé z nás na základní a střední škole předmět, který jsme nesnášeli a nechápali, k čemu nám kdy bude. Pokud se člověk v budoucnosti nevěnuje chemii, tak většinou ty složitější věci skutečně nepotřebuje.

Avšak takové ty základní by člověk vědět měl, jelikož například i naše tělo funguje na nějakém chemickém principu a je tedy dobré znát, co se u nás děje. Například takové esenciální aminokyseliny. Troufám si říci, že mnoho lidí tohle slovní spojení nikdy nikde neslyšelo.

Někteří to možná zaslechli a dokáží si to spojit s chemií, ale tím to také končí. Jedná se o aminokyseliny, jenže naše tělo nedokáže samo vytvořit nebo nejsou pro tělo až tak důležité, aby si je samo vytvářelo, a tak je přijímá až hotové v potravinách. Navíc i jejich syntéza je velmi složitá a zbytečně by organismus zatížila, takže je skutečně lepší si je brát z potravin – z rostlin a bakterií. Těchto aminokyselin využívají také sportovci, když chtějí nabrat svalovou hmotu a rychleji své tělo vypracovat.

K tomu právě potřebují také doplňky stravy, které tohle všechno zrychlí a zintenzivní. Ty by však kromě jiných látek měly obsahovat také právě esenciální aminokyseliny, které jsou k tomuto všemu potřebné, a bez nich to prostě nejde. Proto je tedy dobré se podívat vždy na složení těchto doplňků a ujistit se, že obsahují i toto.

Vložil Aminokyseliny | Štítek , , | Zanechat komentář

Pojem aminokyseliny si většina z nás spojí s hodinami chemie a právě s chemií. Aminokyselina je v chemii označována molekula, která obsahuje karboxylovou a aminovou funkční skupinu. Určitou podskupinou těchto aminokyselin jsou pak proteinogenní neboli biogenní aminokyseliny, kterých je 22 a patří sem například glycin, lysin, glutamin a podobně.

Tyto aminokyseliny jsou pak základním stavebním prvkem všech bílkovin, a proto jsou pro naše tělo nepostradatelné. Nejen v chemii však narazíte na pojem aminokyseliny.

Pokud jste někdy navštívili internetové nebo kamenné obchody s fitness potravinovými doplňky, pak jste jistě narazili také na kategorii aminokyseliny. Zde je důležitost aminokyselin očividná, jelikož aminokyseliny jsou důležité pro tvorbu svalových vláken a tudíž pro velikost a sílu svalů. Ti, kdo pravidelně trénují a snaží se zvětšit a vyrýsovat svaly po tomto doplňku často sahají často v kombinaci s proteinovými doplňky.

Cena těchto potravinových doplňků může být někdy problémem, jelikož kvalitní přípravky stojí často několik stovek korun, konkrétně aminokyseliny se pohybují cenově kolem pěti set korun za dvě stě tablet, což při pravidelném tréninku, řekněme třikrát týdně, není zásoba na dlouhou dobu.

Zde tedy platí to, že pokud na to člověk má peníze tak pak není problém, ale pokud nemůžeme utrácet tolik peněz za potravinové doplňky pak je dobré poradit se s odborníkem a zvolit například jeden kvalitní, zvolený přesně pro náš cíl.

Vložil Aminokyseliny | Štítek , , | Zanechat komentář